Nieuws

Focusing is iets moois wat wij graag delen, met elkaar en met een nieuw publiek. Laat je inspireren, doe mee, vertel het ons of zeg het voort!

Focusing Inspiratie dag op 15 maart 2020: ‘Lezen en Luisteren als Inspiratiebron’

Deze dag, van 11 tot 15 uur, is voor Focussers om elkaar te Ontmoeten en te Inspireren. Voor Participanten (Plus) van de Stichting Focusing en voor iedereen die een basiscursus Focusing heeft gevolgd of die nu doet.
We heten je van harte welkom in Restaurant Se7en op Mariaplaats 7 in Utrecht!
Zondag 15 maart is het vrij reizen met de trein als je het Boekenweekgeschenk bij je hebt. Het thema van deze Inspiratie Dag is dan ook ‘Lezen en Luisteren als Inspiratiebron…’.
Programma:
Vanaf 11 uur inloop koffie/thee
11.30 – 12.30 uur Focusing & Ont-moeten
12.30 – 13.30 uur lunch/pauze
13.30 – 15.00 uur Focusing & ‘Lezen en Luisteren als Inspiratiebron’
15.00 einde
Kom je: geef je op via  secretariaat@stichtingfocusing.nl  en geef aan of je wel of niet Participant (Plus) bent van de Stichting.
Kosten: geen kosten voor Participanten (Plus) en aan overige Focussers vragen we een bijdrage van 25 euro.

Sfeerimpressie Focusing Inspiratie Dag op 29 september 2019

Op zondag 29 september hebben we als Stichting Focusing Nederland in Restaurant Se7en in Utrecht de 1ste Focusing Inspiratie Dag met veel plezier gefaciliteerd. Vanaf 11 uur druppelden de deelnemers/focussers binnen, komende uit het hele land. Het thema van deze dag was ‘Focusing & Ontmoeten – Focusing & Compassie’, met twee workshops en tussendoor een heerlijke lunch in het restaurant. Christine Rehbock heeft een sfeerimpressie gegeven van de dag, lees hiervoor verder haar impressie.
Om 15 uur ging iedereen weer geïnspireerd en voldaan huiswaarts of praatte eerst nog na met elkaar.
Met in de agenda de volgende Inspiratie Dag op zondag 15 maart 2020, weer van 11 tot 15 uur in Utrecht!

Jaaroverzicht evenementen Nederland en internationaal

15 Maart 2020 Focusing Inspiratie Dag in Utrecht:
Voor Focussers om elkaar te ontmoeten en te inspireren. Van 11 tot 15 uur. Zie hierboven voor de informatie.

4 April 2020 Symposium Kinderfocussen in Breda. Voor Focussers en geïnteresseerden in Focusing met kinderen. Dit symposium zal in het teken staan van het boek “De kunst van het Luisteren”, zie www.kinderfocussen.nl

September 2020: September Focusing Maand
Een jaarlijks terugkerend evenement waarin aanbieders van Focusing door heel het land bijna gratis workshops organiseren, zie agenda.

4 oktober 2020 Focusing Inspiratie Dag in Utrecht: Voor Focussers om elkaar te ontmoeten en te inspireren. Van 11 tot 15 uur.

Publicaties:

Er zijn in 2018 twee boeken in het Engels verschenen met het filosofische werk van Eugene Gendlin, grondlegger van Focusing:

1. A process model, Gendlin’s magnum opus, biedt een alternatieve benaderingswijze op de tweedeling lichaam en geest.
  2. Saying What We Mean, een selectie van Gendlin’s belangrijkste filosofische artikelen, door Edward S. Casey and Donata M. Schoeller.

Ook is in maart vorig jaar een helder boek verschenen over Focusing en yoga geschreven door de Duitse yogadocente en psychologe Barbara Franz.

Het meest recente (2015) Nederlandse boek is geschreven door Erna de Bruin en heet Focussen, de kracht van innerlijk luisteren.

December 2019
Op 18 december is Marta Stapert overleden.
Marta was kinderpsychotherapeute, internationaal trainer KinderFocusing, oprichter van de Children Focusing Corner en schrijfster van het boek ‘De kunst van het Luisteren’. Velen in de Focusing wereld herinneren haar altijd warme, positieve vooruitstrevende persoonlijkheid en haar betekenis voor het in de wereld zetten van Focusing met kinderen.

Blijf je met elkaar en de wereld verbinden‘, dit is wat Marta ons wil meegeven.

Juli 2019
Het verdrietige nieuws bereikte ons, dat Ingrid Hutter op zondag 14 juli is overleden. Ingrid is gestorven op 64-jarige leeftijd aan kanker na een ziekteproces van enkele jaren.

Haar grote betrokkenheid en warme persoonlijkheid kwamen sterk tot uiting in het werk dat ze deed vanaf 1987 als volontaire bij de ATD 4e Wereld Beweging. Hiervoor werkte ze in verschillende landen om de allerarmsten in de samenleving te ondersteunen in het verbeteren van hun levensomstandigheden.

Focusing is heel belangrijk geweest voor Ingrid, zowel voor haarzelf als voor de waarde ervan in de wereld. Naast Focusing had zij een grote belangstelling voor Dru Yoga en was zij zowel Focusing trainer als Dru Yoga docente. In Den Haag gaf zij de laatste jaren samen met haar schoonzus Angelique de Jong cursussen Focusing. Heel verdrietig is dat Angelique twee maanden voor Ingrid is gestorven zoals je hieronder kunt lezen.

Mei 2019
Na 58 energieke jaren heeft Focustrainer Angelique de Jong
afscheid moeten nemen van het aardse leven.
Vanuit haar praktijk ‘In Presence’ in Den Haag bood Angelique
zowel Focusing als Rebalancing aan.

Wie haar heeft gekend zal haar missen.
Angelique was zo krachtig, zo energiek, zo écht, zo humorrijk, zo creatief.
Zo vól leven, dat het moeilijk voor te stellen is dat ze er niet meer is.
Het motto van Angelique is het doorgeven waard:

‘Zijn bij wat er is
Gaan voor wat je beweegt’