Juli 2019
Het verdrietige nieuws bereikte ons, dat Ingrid Hutter op zondag 14 juli is overleden. Ingrid is gestorven op 64-jarige leeftijd aan kanker na een ziekteproces van enkele jaren.

Haar grote betrokkenheid en warme persoonlijkheid kwamen sterk tot uiting in het werk dat ze deed vanaf 1987 als volontaire bij de ATD 4e Wereld Beweging. Hiervoor werkte ze in verschillende landen om de allerarmsten in de samenleving te ondersteunen in het verbeteren van hun levensomstandigheden.

Focusing is heel belangrijk geweest voor Ingrid, zowel voor haarzelf als voor de waarde ervan in de wereld. Naast Focusing had zij een grote belangstelling voor Dru Yoga en was zij zowel Focusing trainer als Dru Yoga docente. In Den Haag gaf zij de laatste jaren samen met haar schoonzus Angelique de Jong cursussen Focusing. Heel verdrietig is dat Angelique twee maanden voor Ingrid is gestorven zoals je hieronder kunt lezen.

Mei 2019
Na 58 energieke jaren heeft Focustrainer Angelique de Jong
afscheid moeten nemen van het aardse leven.
Vanuit haar praktijk ‘In Presence’ in Den Haag bood Angelique
zowel Focusing als Rebalancing aan.

Wie haar heeft gekend zal haar missen.
Angelique was zo krachtig, zo energiek, zo écht, zo humorrijk, zo creatief.
Zo vól leven, dat het moeilijk voor te stellen is dat ze er niet meer is.
Het motto van Angelique is het doorgeven waard:

‘Zijn bij wat er is
Gaan voor wat je beweegt’

Focusing is iets moois wat wij graag delen, met elkaar en met een nieuw publiek. Laat je inspireren, doe mee, vertel het ons of zeg het voort!

Focusing Inspiratie dag op zondag 29 september in Utrecht

Je bent van harte welkom op deze Inspiratiedag, georganiseerd door de Stichting Focusing Nederland. We ontmoeten elkaar van 11 tot 15 uur, met een lunchpauze van 12.30 tot 13.30 uur en we zorgen voor een programma voor en na de lunch.
De locatie is in Utrecht en wordt zodra bekend op de website gezet.

Programma:
vanaf 11 uur inloop koffie/thee
11.30 – 12.30 uur 1e deel programma: Ontmoeten
12.30 – 13.30 lunch/pauze
13.30 -15.00 uur 2e deel programma: Inspireren
15.00 einde

Voor Participanten en Participanten Plus zijn er geen kosten aan verbonden. Voor overige Focusers is de bijdrage 25 euro.
Opgave van deelname: secretariaat@stichtingfocusing.nl en geef aan of je wel of niet Participant bent van de Stichting.

Jaaroverzicht evenementen Nederland en internationaal

Maart 2019: The International Focusing Institute (TIFI) Conference 2019 in Mexico.

April 2019: Symposium Kinderfocussen in Breda: 7 april.
Voor Focussers en geinteresseerden in Focusing met kinderen. www.kinderfocussen.nl

Mei 2019: European Focusing Association (EFA) assembly in Griekenland: van 25 tot 27 mei.
Voor Focussers internationaal om elkaar te ontmoeten. www.efa-focusing.eu/

September 2019: September Focusing Maand
Een jaarlijks terugkerend evenement waarin aanbieders van Focusing door heel het land bijna gratis workshops organiseren, zie agenda.

2019 Focusing Inspiratie Dag:
Voor Focussers om elkaar te ontmoeten en te inspireren: zondag 29 september.

April 2020 Symposium Kinderfocussen in Breda: 4 april. Voor Focussers en geïnteresseerden in Focusing met kinderen. Dit symposium zal in het teken staan van het boek “De kunst van het Luisteren”. www.kinderfocussen.nl

Publicaties:

Er zijn in 2018 twee boeken in het Engels verschenen met het filosofische werk van Eugene Gendlin, grondlegger van Focusing:

1. A process model, Gendlin’s magnum opus, biedt een alternatieve benaderingswijze op de tweedeling lichaam en geest.
  2. Saying What We Mean, een selectie van Gendlin’s belangrijkste filosofische artikelen, door Edward S. Casey and Donata M. Schoeller.

Ook is in maart vorig jaar een helder boek verschenen over Focusing en yoga geschreven door de Duitse yogadocente en psychologe Barbara Franz.

Het meest recente (2015) Nederlandse boek is geschreven door Erna de Bruin en heet Focussen, de kracht van innerlijk luisteren.