Nieuws

Focusing is iets moois wat wij graag delen, met elkaar en met een nieuw publiek.
Laat je inspireren, doe mee, vertel het ons of zeg het voort!

Door de Corona situatie zijn een aantal evenementen verschoven naar de tweede helft van 2020 of naar 2021. Sommige Participanten van de Stichting Focusing Nederland bieden ondertussen ook online cursussen aan. Deze kun je vinden bij de Aanbieders en bij de Agenda.

De 1e Focusing Inspiratie Dag Online!

Op zondag 15 november heeft de Stichting Focusing Nederland een Online Inspiratie Dag gefaciliteerd voor iedereen die Focusing een warm hart toedraagt en geïnspireerd wil worden door ontmoeting en focussende activiteiten:
Met een nieuwe opzet en ‘online’ van 11 tot 14.30 uur via Zoom in plaats van ‘live’ vanwege de Corona situatie hebben 40 mensen deelgenomen aan deze inspirerende en ont-moetende dag, die als zeer waardevol en inspirerend werd ervaren!

ProgrammaFocusing, vanbinnen uit, als Inspiratiebron!

Voor wie: iedereen die geïnteresseerd is in Focusing kon deze dag bijwonen!
Behalve een plenaire introductie en afronding was er een verschillend programma voor de deelnemers.

Deelnemers die nog geen voorkennis of ervaring hadden, werden meegenomen in twee speciale Focusing introductie workshops:
1e ronde: Workshop: Focussen op je binnenwereld, je lijf als kompas, door Focusing Trainer Adam de Jong
2e ronde: Workshop: Focusing, van ‘felt sense’ naar ‘felt shift’, door Focusing Trainer Esther de Wijs

De ervaren Focussers hebben deelgenomen aan de volgende twee workshops:
1e ronde: Workshop: Contact met andere Focussers als Inspiratiebron, door Focusing Trainer Aaffien de Vries
2e ronde: Workshop: Eigenheid als Inspiratiebron, door Focusing Trainer Ria van Hage

Organisatie door: Ria van Hage en Hannie Ubachs, bestuur van de Stichting.

Deelname:
Voor deelname vragen we een donatie van 10 euro.
Voor Participanten en Participanten Plus van de Stichting Focusing Nederland is deelname gratis.

De volgende online Focusing Inspiratie Dag is op zondag 14 maart 2021!

Jaaroverzicht evenementen in Nederland en internationaal

14 maart 2021: Focusing Inspiratie Dag Online, gefaciliteerd door de Stichting Focusing Nederland:
Voor Focussers en geïnteresseerden in Focusing. Van 11 tot 14.30 uur online.

10 april 2021: Symposium Kinderfocussen in Breda. Voor Focussers en geïnteresseerden in Focusing met kinderen. Dit symposium zal in het teken staan van het boek “De kunst van het Luisteren”, zie www.kinderfocussen.nl

September 2021: September Focusing Maand
Een jaarlijks terugkerend evenement waarin aanbieders van Focusing door heel het land bijna gratis workshops organiseren, zie agenda.

Oktober 2021 bijeenkomst georganiseerd door de European Focusing Association (EFA), in Bassano del Grappa, Italië. Voor alle Focussers die elkaar willen ontmoeten en Focusing verder willen ontwikkelen in Europa door ontmoeting, samenwerking en uitwisseling, zie https://efa-focusing.eu/meetings/

Publicaties:

Een Videokanaal met opnames van Nederlandstalige focussessies!
Het kanaal is bedoeld voor iedereen die focussen gebruikt of (meer)wil gebruiken in zijn of haar (focusing)werk. Er zijn korte fragmenten en zeven complete sessies te bekijken en te beluisteren. De sessies worden begeleid door Erna de Bruijn, Christine Langeveld en Aaffien de Vries.  De makers hopen dat je je door de opnames laat inspireren en dat hun verschillende stijlen van begeleiden jou helpen je eigen manier en stijl te ontwikkelen.
Voor de toegang tot het kanaal betaal je eenmalig 15 euro. Hiermee heb je levenslang toegang. Je kunt je aanmelden om toegang te krijgen tot het kanaal door een mail te sturen naar aaffien.de.vries@gmail.com.
Je kunt ook de trailer bekijken: https://vimeo.com/441273549

Boeken

Er zijn in 2019 en 2020 twee boeken verschenen door twee mensen die lang geleden geïnspireerd zijn geworden door Carl Rogers en Gene Gendlin en al hun vergaarde wijsheden in een boek hebben vastgelegd:

René Maas (Hilversum ) ‘… In gesprek met René Maas…’ De kracht en schoonheid van het luisteren en beluisteren.
René Maas vertelt:  ‘Nu ik nog steeds werk, maar ooit zal moeten stoppen, wil ik heel graag in dit bundeltje over luisteren nog wat ‘eigenwijsheden’ aan je overdragen. In dit boekje zul je ook kunnen vinden wie en wat in mijn leven voor mij inspiratiebronnen zijn geweest’.

Je kunt het boekje voor € 10,00 per mail bestellen. Bij opsturen komen er € 3,80 portokosten bij. Vermeld in de mail naar welk adres de bestelling gestuurd kan worden. Het verschuldigd bedrag kan overgemaakt worden op IBAN NL43.INGB.0000.7521.60. Zie voor contactinformatie https://www.renemaas.nl/contact/

Rob Foxcroft ‘Feeling Heard, Hearing Others’ (Schotland).
Rob vertelt: ‘I love Carl. I am deeply committed to his non directive listening – to his ‘person-entered approach’. I love Gene. I believe what he says about the centrality of felt meaning – about the importance of being ‘focusing-oriented’. ‘Last year I brought out a book about listening. It’s called ‘Feeling Heard, Hearing Others’. About empathy and self-empathy; about the edge of the unknown, where something new may come. To order it, either write to rob@robfoxcroft.com and arrange to pay by bank transfer; or go to robfoxcroft.com/book and pay by Paypal.’

Eerdere publicaties (2018) met het filosofische werk van Eugene Gendlin, grondlegger van Focusing:

1. A process model, Gendlin’s magnum opus, biedt een alternatieve benaderingswijze op de tweedeling lichaam en geest.
  2. Saying What We Mean, een selectie van Gendlin’s belangrijkste filosofische artikelen, door Edward S. Casey and Donata M. Schoeller.

Ook is in maart 2018 een helder boek verschenen over Focusing en yoga geschreven door de Duitse yogadocente en psychologe Barbara Franz.

Het meest recente (2015) Nederlandse boek is geschreven door Erna de Bruin en heet Focussen, de kracht van innerlijk luisteren.