Nieuws

Focusing is iets moois wat wij graag delen, met elkaar en met een nieuw publiek.
Laat je inspireren, doe mee, vertel het ons of zeg het voort!

Door de Corona situatie zijn een aantal evenementen verschoven naar de tweede helft van 2020 of naar 2021. Sommige Participanten van de Stichting Focusing Nederland bieden ondertussen ook online cursussen aan. Deze kun je vinden bij de Aanbieders en bij de Agenda.

Focusing Inspiratie dag op 15 november 2020: ‘Lezen en Luisteren als Inspiratiebron’

Deze dag, van 11 tot 15 uur, georganiseerd en aangeboden door de Stichting Focusing Nederland is voor Focussers om elkaar te Ontmoeten en te Inspireren. Voor Participanten van de Stichting Focusing (dit zijn de Aanbieders van Focusing Activiteiten) en voor iedereen die een basiscursus Focusing heeft gevolgd of die nu doet. We heten je van harte welkom in Restaurant Se7en op Mariaplaats 7 in Utrecht!
Het thema van deze Inspiratie Dag is ‘Lezen en Luisteren als Inspiratiebron…’.
Programma:
Vanaf 11 uur inloop koffie/thee
11.30 – 12.30 uur Focusing & Ont-moeten
12.30 – 13.30 uur lunch/pauze
13.30 – 15.00 uur Focusing & ‘Lezen en Luisteren als Inspiratiebron’
15.00 einde
Kom je: geef je op via  secretariaat@stichtingfocusing.nl  en geef aan of je wel of niet Participant (Plus) bent van de Stichting. Inschrijven tot 15 oktober.
Kosten: geen kosten voor Participanten (Plus) en aan overige Focussers vragen we een bijdrage van 25 euro.

Jaaroverzicht evenementen in Nederland en internationaal

September 2020: September Focusing Maand
Een jaarlijks terugkerend evenement waarin aanbieders van Focusing door heel het land bijna gratis workshops organiseren, zie agenda.

3 oktober 2020 Symposium Kinderfocussen in Breda. Voor Focussers en geïnteresseerden in Focusing met kinderen. Dit symposium zal in het teken staan van het boek “De kunst van het Luisteren”, zie www.kinderfocussen.nl

8 – 11 oktober 2020 bijeenkomst georganiseerd door de European Focusing Association (EFA), in Bassano del Grappa, Italië. Voor alle Focussers die elkaar willen ontmoeten en Focusing verder willen ontwikkelen in Europa door ontmoeting, samenwerking en uitwisseling, zie https://efa-focusing.eu/meetings/
Deze bijeenkomst is verzet naar 2021.

15 November 2020 Focusing Inspiratie Dag in Utrecht:
Voor Focussers om elkaar te ontmoeten en te inspireren. Van 11 tot 15 uur. Zie hierboven voor het programma en inschrijving.

Publicaties:

Er zijn in 2019 en 2020 twee boeken verschenen door twee mensen die lang geleden geïnspireerd zijn geworden door Carl Rogers en Gene Gendlin en al hun vergaarde wijsheden in een boek hebben vastgelegd:

René Maas (Hilversum ) ‘… In gesprek met René Maas…’ De kracht en schoonheid van het luisteren en beluisteren.
René Maas vertelt:  ‘Nu ik nog steeds werk, maar ooit zal moeten stoppen, wil ik heel graag in dit bundeltje over luisteren nog wat ‘eigenwijsheden’ aan je overdragen. In dit boekje zul je ook kunnen vinden wie en wat in mijn leven voor mij inspiratiebronnen zijn geweest’.

Je kunt het boekje voor € 10,00 per mail bestellen. Bij opsturen komen er € 3,80 portokosten bij. Vermeld in de mail naar welk adres de bestelling gestuurd kan worden. Het verschuldigd bedrag kan overgemaakt worden op IBAN NL43.INGB.0000.7521.60. Zie voor contactinformatie https://www.renemaas.nl/contact/

Rob Foxcroft ‘Feeling Heard, Hearing Others’ (Schotland).
Rob vertelt: ‘I love Carl. I am deeply committed to his non directive listening – to his ‘person-entered approach’. I love Gene. I believe what he says about the centrality of felt meaning – about the importance of being ‘focusing-oriented’. ‘Last year I brought out a book about listening. It’s called ‘Feeling Heard, Hearing Others’. About empathy and self-empathy; about the edge of the unknown, where something new may come. To order it, either write to rob@robfoxcroft.com and arrange to pay by bank transfer; or go to robfoxcroft.com/book and pay by Paypal.’

Eerdere publicaties (2018) met het filosofische werk van Eugene Gendlin, grondlegger van Focusing:

1. A process model, Gendlin’s magnum opus, biedt een alternatieve benaderingswijze op de tweedeling lichaam en geest.
  2. Saying What We Mean, een selectie van Gendlin’s belangrijkste filosofische artikelen, door Edward S. Casey and Donata M. Schoeller.

Ook is in maart 2018 een helder boek verschenen over Focusing en yoga geschreven door de Duitse yogadocente en psychologe Barbara Franz.

Het meest recente (2015) Nederlandse boek is geschreven door Erna de Bruin en heet Focussen, de kracht van innerlijk luisteren.