Nederlandstalige Focusing boeken en artikelen

Ben je Participant van de Stichting Focusing? Dan vind je achter de inlog veel meer Focusing artikelen.

Artikel met Interview met Eugene Gendlin

Focusing, Linda Heuman, (freelance journalist) in gesprek met Eugene Gendlin. Het artikel is gepubliceerd in het boeddhistisch georiënteerde tijdschrift ‘Tricyle’ in 2011.
De Nederlandse vertaling is verzorgd door Wilhelmina Zoutewelle (in april 2022): De Nederlandse versie.
De Originele Engelse versie: https://tricycle.org/magazine/focusing-gendlin/

Boeken

Focussen, gevoel en je lijf, Eugene Gendlin, Uitgeverij De Toorts 1981, vertaling door Gerard Grasman.
Hoe je klaarheid brengt in gevoelens door aandacht te geven aan wat je in je lijf ervaart.
Oorspronkelijke titel: Focusing, Eugene Gendlin, 1978

De Kracht van Focussen, luisteren naar je lijf kan je leven veranderen, Ann Weiser Cornell, een praktische gids. Uitgeverij De Toorts, 1998, vertaling door Christine Langeveld mmv Erna de Bruijn.
Oorspronkelijke titel: The Power of Focusing, a practical guide to emotional Self-Healing, door Ann Weiser Cornell, 1996

Focussen, de kracht van innerlijk luisteren, Erna de Bruijn, 2014, uitgeverij Lannoo.
Een toegankelijk basisboek, geschikt voor zowel beginnende als meer geoefende focussers.

Focusing. Leven in verbinding met je innerlijk kompas, Tine Swyngedouw, Uitgeverij Lannoo, 2022.

Experiëntiële en kortdurende therapie geïntegreerd, Bala Jaison, 2006, De Toorts.
Nederlandse vertaling: Wendelmoet vd Gugten en Nina de Graaff.
Praktijkboek voor het verkorten van diepwerkende therapie en het verdiepen van kortdurende therapie.
Oorspronkelijke titel: Integrating Experiential and Brief Therapy, Bala Jaison, 2003.

De kunst van het luisteren, Erik Verliefde en Marta Stapert, 2003 Acco.
2023: heruitgave Focusing met kinderen, Erik Verliefde en Marta Stapert.
Communiceren met kinderen op school en thuis. Uitgegeven door Stichting Kinderfocussen Nederland
Ook in het Engels (Focusing with Children) en andere talen verkrijgbaar.

Focussen en je dromen; laat je lichaam je dromen interpreteren, Eugene Gendlin, 1991, De Toorts.

… in gesprek … , René Maas, de kracht en schoonheid van luisteren en beluisteren, 2020, te bestellen via Aaffien de Vries

Focusing Yoga, meer gevoel voor jezelf ontwikkelen, Barbara Franz, 2017, Uitgeverij Akasha, vertaald door Jörgen van Drunen. Oorspronkelijke titel: Mehr gespür für selbst entwickeln und Yoga intensiver erleben, Barbara Franz, 2016.

Artikelen

Focusing – Algemeen

De zes Focusing stappen, een vertaling van de Engelse tekst, ontleend aan hoofdstuk 4 van Gendlin’s boek Focusing

De Stappen zijn niet het Proces, door Christine Langeveld

De Drie Sleutelaspecten, door Ann Weiser Cornell

Focusing Partnership

Originele Engelse korte Citaten van Gene Gendlin

Doe waar je goed in bent en word een gelukkiger mens, door Aaffien de Vries

De Focuscirkel, door Aaffien de Vries

Focusing in Daily Life, door Marion van den Boogaard

Je Lijf, Je Focuspunt, door Marion van den Boogaard

Ken Uzelve, door Marion van den Boogaard

Zinnen die Me Bijblijven, door Christine Langeveld

Focusing publicaties door Professionals

Focusing en andere benaderingen

Focusing en NLP, door Erna de Bruijn, 1999

Focusing publicaties verschenen in vakbladen:

(VNIG) Vakblad Natuurlijke & Integrale Gezondheidszorg: Onvoorwaardelijk luisteren naar je lichaam, door Nienke van de Heiden na interview met Esther Wijs, 2021/2.

Tijdschrift voor Vaktherapie: De Kunst van het luisteren, de meerwaarde van het Focusing voor de Vaktherapeut in het werken met volwassenen en kinderen, door Harriët Teeuw en René Veugelers, 2018/3.

Counselling Magazine: Pioniers: Eugene Gendlin, door Erna de Bruijn en Christine Langeveld, 2015-01.

Loopbaan Visie: Focusing, gereedschap waarmee loopbaanadvies werkt, door Aukje Strandstra, 2014-01.

Loopbaan Visie: Methodiek: waarom Focusing? Door Tom Luken, 2014-01.

Psychologie Magazine: Wat broeit daar? Met Focusing, een kleine handleiding, door Mia Leijssen, 2014/5.

Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie 41, Reflecties – Het luisteren beluisterd, door René Maas, 2003.