In memoriam Marta Stapert

Blijf je met elkaar en de wereld verbinden‘  – Marta Stapert-Wezelenburg

door René Veugelers en Harriët Teeuw

Dit zijn de woorden die Marta ons mee wil geven. Op 18 december is zij heengegaan in het bijzijn van haar kinderen en kleinkinderen in haar eigen omgeving thuis in Hoorn, zoals zij het had gewild. Zij was onze Leraar, Mentor en Lieve Vriendin. Wij herinneren haar altijd warme, positieve vooruitstrevende energie.

Vorige maand ontmoetten we elkaar, zoals we de jaren na haar pensioen een paar keer per jaar gewoon waren te doen, met z’n drieën in haar appartement in Hoorn. Bij het afscheid pakte ze onze handen vast en vormde zo met ons drieën een éénheid en zei: “Dit kan onze laatste bijeenkomst zijn en wat ben ik blij dat ik jullie bij elkaar heb gebracht. Wat hebben we het toch weer goed gehad!” En zo was het.
Marta leefde voor verbinding. Het wereldwijd toegankelijk maken van Focusing voor kinderen was haar grote passie. En dat deed ze tot in haar laatste levensfase. Of het nou het kleinkind van de buurvrouw was of de oncoloog die haar behandelde.

We willen graag haar werk voor wat betreft Focusing eren met een aantal hoogtepunten:

In 1985 maakt ze als kinderpsychotherapeut kennis met Focusing. Ze is ervan overtuigd dat kinderen hier ook van kunnen profiteren, hoewel dit voor de Focuswereld nog een onbekende toepassing is. Ze begint Focusing te integreren in haar werk met kinderen, ook op de Mytylschool, waar ze als psychotherapeut is aangesteld. Ze geeft Focuslessen aan de leerkrachten van deze school. In 1996 is op de Internationale Focusconferentie in Gloucester de eerste workshop over “Ruimte maken” in de klas. In de lunchpauze daarna komt een groep KinderFocussers bij elkaar in een hoek van de eetzaal; de Children Focusing Corner is een feit. Marta is coördinator van de CFC van 1996 tot 2006.

Van 1995-2008 geeft ze samen met haar man Ynse Stapert training in Supervisie en Focusing in Hongarije aan de Universiteit van Boedapest. In 2008 worden Marta en Ynse geridderd door de President van Hongarije voor hun bijdrage aan de democratisering van het Hongaarse volk.
In de jaren van 2000-2008 geeft ze Internationale KinderFocusing Training in Suriname, Roemenie, Japan, Leeds.

In 2003 wordt haar boek uitgebracht, geschreven in samenwerking met Erik Verliefde. De kunst van het luisteren: Communiceren met kinderen op school en thuis. In 2008 wordt het vertaald in het Engels, waarna de Spaanse, Italiaanse, Japanse, Koreaanse, Hebreeuwse, en Griekse vertalingen volgen. De Duitse en Roemeense vertaling zijn in voorbereiding.

In 2006 brengt Marta René, Harriét en Jos van den Brand samen voor de oprichting van Stichting KinderFocussen. 2006: Marta en Ynse stoppen hun eigen Focustrainingen en geven hun kennis door aan René en Harriët, zodat zij de Internationale KinderFocustrainingen verder kunnen brengen.

De kennis en wijsheid van wezenlijk luisteren en verbinden met de ander, zullen wij voor altijd in ons hart en lijf meenemen en verder uit dragen!

Het boek is verkrijgbaar via de website van stichting KinderFocussen.

René Veugelers en Harriët Teeuw

page1image23119360 page1image23127232 page1image23127040