Focusing Netwerkdag Nederland – Vlaanderen

Jaarlijks organiseren wij samen met een Focusing Netwerkdag voor beginnende en gevorderde Focussers. Dit doen wij vaak samen met het Focusnetwerk Vlaanderen. Het afgelopen jaar (2017) was het thema: Geraaktheid in verbinding. Met circa 60 collega’s werd het een levendige en leerzame dag. De dag begon met een oefening door Marion van den Boogaard, onze voorzitter. Hierna was er volop gelegenheid tot het volgen van workshops, afgewisseld met een uitgebreide lunch en de benodigde pauzes.

Een selectie uit de workshops:
Mijn Biotoop – Chris van de Veire
Recovery Focusing – Jaap Bos
Stap zacht: De natuur raakt! – Evelien Kroese
Wat iedere focusser zou moeten weten – Sonja Vlaar en Olaf Beelen
Jouw verbonden zijn in beeld – Bie Draulans
Systemic Constellation Focusing – Ria van Hage
Geraaktheid in verbinding – Claudine Horemans
Focussen op geluk en harmonie – Fenneke Jacobs

De dag werd passend afgesloten door Tine Swyngedouw, voorzitter Focusnetwerk Vlaanderen, en aansluitend met een borrel. Hieronder enkele reacties op de workshops en op de dag zelf.

• Authentieke uitnodiging om jezelf te zijn.
  • Goed om iets te horen over het werk van Suzanne Noël.
  • Fijn, het veroorzaakte een gevoel van overgave in me en een verlangen me er meer in te verdiepen.
  • Het deed een beroep op het kunnen herstellen vanuit mildheid.
  • Interessante invalshoek. Neurologische ingang (workshop Conversational Intelligence).
  • Goed uitgelegd, leuk om te doen en biedt handvatten voor daadwerkelijk verbeteren van gesprekken.
  • Dank je voor deze explorerende wandeltrip, samen met de bomen gronden en verstillend bij elkaar aanwezig zijn.
  • Hele fijne begeleiding. Mooie opzet workshop. Er ging iets stromen. Mooi de interactie ook: met de tekening en met elkaar!
  • Quote van de dag: Focusing is:…….. jezelf aan jezelf laten zien.
  • Beeldend werken is van toegevoegde waarde!
  • Mooi gebracht. Tijd nemen is belangrijk. Extra info ‘van vanbinnen.’
  • Dank je wel. Bewustwording van spreuken/gezegdes, gevoeld en ervaren wat dit in mijn lijf doet en in mijn systeem (familie).
  • Prettig om in de workshop systematisch werken te verblijven. Ook de keus om in de kring te kunnen blijven en op afstand en bij jezelf te kunnen blijven. Rustige en prettige begeleiding. Bedankt.
  • Focussend met elkaar in gesprek gaan ging veel dieper door op gelukservaringen dan wij zelf ooit voor mogelijk hadden gehouden.

Gehele dag

• Dank allen die hier aan meegewerkt hebben; ook de mensen achter de schermen. Fantastisch dat jullie dit mogelijk maken.
  • Dank! Wat ik zocht werd duidelijk. Een stap! Mijn bootje vond een aanlegsteiger.
  • Fijne dag; voor herhaling vatbaar. Dank jullie wel!
  • Dank je wel! Heel erg – geraakt in verbinding!
  • Ontmoeten, verbonden, intens voldaan. Dank
  • Fijne organisatie. Proficiat!
  • Dank je wel! Fijn.
  • Fijn dat er veel ruimte was om elkaar, maar ook onszelf te mogen ontmoeten!
  • Mooie, leerzame, inspirerende dag.
  • Prachtige dag, neem veel mee naar huis.
  • Goed geaard, warm en vervult hart vanochtend dicht, nu warm en open. Top!
  • Bijzonder goed en aangenaam georganiseerd: duidelijke structuur zonder storende overdaad aan richtlijnen of regels.
  • De manier waarop Marion ons hielp aankomen en ons in een focusingproces over verbinding begeleide was ronduit top.
  • De locatie beviel me zeer: je zou kunnen zeggen dat de atmosfeer iets oubolligs had, maar dat heb ik vooral als gezellig en warm ervaren. Ook de ligging is prima voor een gezamenlijk initiatief van Belgen en Nederlanders. Ik hoop dus dat er zich mensen gemeld hebben om de netwerkdag volgend jaar te organiseren.

Foto-impressie met foto’s gemaakt door Laura Schutte in opdracht van Stichting Focusing Nederland.

Dank aan de organisatoren Gerd Paquin, Gerke Verthriest en Monique Dames!

Heb jij naar aanleiding van de netwerkdag of deze terugblik zin om volgend jaar mee te helpen met het organiseren van deze dag?
Stuur dan een berichtje naar het secretariaat van de stichting en meld je aan!